آبله مرغان در کودکان و نوزادان:درمان، علائم و علت

آبله مرغان یک بیماری ویروسی است که معمولا در کودکان و نوزادان بروز می‌کند. علت این برخورداری از ویروس آبله مرغان برای بزرگسالان عموماً آسان و بی‌خطر است اما برای کودکان زمانی که با این ویروس ابتلا می‌شوند ممکن است عوارضی داشته باشد.

علائم این بیماری شامل ظاهر شدن جوش‌های قرمز و آبی رنگ در سرتاسر بدن، تب، خستگی، تهوع و اشکالات مایج عمومی می‌شود. در صورت ابتلا به ویروس آبله مرغان، باید به پزشک مراجعه کرده و درمان مناسب را انجام دهید.

درمان آبله مرغان بیشتر بر اساس تسکین علائم و تسهیل درمان‌های مشابه انجام می‌شود. همچنین ممکن است پزشک شما داروهای ضدویروسی مثل آسیکلوویر یا پنسیکلوویر به شما تجویز کند.

برای پیشگیری از ابتلا به آبله مرغان، واکسیناسیون ضدآبله مرغان بسیار مهم است. این واکسن برای کودکان و نوزادان پیشنهاد می‌شود تا ابتلا به این بیماری و احتمال عوارضی که ممکن است به همراه داشته باشد، کاهش یابد.

به عنوان خلاصه، آبله مرغان یک بیماری ویروسی است که معمولا در کودکان و نوزادان بروز می‌کند. علائم آن شامل جوش‌های قرمز و آبی رنگ، تب و خستگی است و برای درمان بهتر است به پزشک مراجعه کرده و داروهای ضدویروسی مناسب را مصرف کنید. همچنین برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، واکسیناسیون ضدآبله مرغان اهمیت زیادی دارد.

علل آبله مرغان در کودکان


به‌صورت کلی اگر کودکان و نوزادان در معرض ویروس آبله مرغان قرار بگیرند احتمال ابتلا به آن وجود دارد. خصوصاً اگر واکسینه نشده باشند یا این که سیستم ایمنی آنها ضعیف باشد. تماس با مایعی که از تاول‌های بثورات ترشح می‌شود می‌تواند از علل ابتلای کودکان به آبله مرغان باشد. تماس کودکان با کسانی که به بیماری مبتلا هستند از هر نوعی که باشد می‌تواند دلیل ابتلای کودک به این بیماری باشد.

کودکان بزرگ‌تر معمولاً در مدارس و کودکستان‌ها به این ویروس مبتلا می‌شوند. بااین‌حال معمولاً ابتلای کودکان زیر یک سال و نوزادان از مادر یا از ارتباط داشتن با بزرگسالانی است که به این بیماری مبتلا بوده‌اند.

علائم ابتدایی آبله مرغان در کودک

علائم ابتدایی آبله مرغان کودکان خستگی، تب و تورم است و طی 1 تا 2 روز آینده بثورات یا اگزانتم (مجموعه راش‌های گسترده پوستی) هم ایجاد می‌شود که به آن جوش یا تاول نیز می‌گویند. مهم‌ترین علائم و نشانه‌های بیماری آبله مرغان در کودکان مربوط به قبل از ظهور جوش‌ها در زیر است:

  • تب
  • ناراحتی و حساسیت
  • سردرد
  • خستگی شدید
  • حالت تهوع یا استفراغ کودک
  • ترش شدن گلو و گرفتگی
  • از دست دادن اشتها یا مشکلات تغذیه‌ای
  • بی‌اشتهایی
  • احساس کسالت و مریضی
  • خارش پوست

آبله مرغان در کودکان چه علائمی دارد؟


زمانی که کودکان دچار این بیماری می‌شوند اغلب بدون هیچ عارضه پوستی است؛ اما، با مواردی همچون تب، سردرد، گلو درد یا معده درد، بیماری ظاهر می‌شود. تاول و خارش‌های پوستی معمولا از قسمت شکم، کمر یا صورت نمایان خواهد شد.

پس از آن به قسمت‌های دیگری از بدن از جمله پوست سر، دهان، بازوها، پاها و اندام‌های تناسلی گسترش پیدا می‌کند. تاول‌های ناشی از آبله مرغان به اندازه برجستگی و قرمزی جوش یا گزش حشرات هستند.

تاول‌های ایجاد شده دیواره نازک و پر از مایع دارند که دیواره تاول‌ها می‌ترکد و زخم‌ها باز می‌شوند. در نهایت این زخم‌ها پوسته پوسته شده، قهوه‌ای و خشک خواهند شد.

تاول و جای زخم ممکن است در کودکانی که سیستم ایمنی ضعیف یا اختلالات پوستی مانند اگزما دارند، گسترده‌تر یا شدیدتر شود.

نحوه انتقال آبله مرغان به کودکان و نوزادان

ابتلا به آبله مرغان در کودکان و انتقال ویروس به آنها معمولاً از طریق تماس با ترشحات آلوده، تماس پوستی یا حتی تنفسی است. معمولاً کودکان در مکان‌هایی مانند مراکز نگهداری از کودکان، زمین‌های بازی و حتی در خانه با این ویروس مواجه می‌شوند. تماس کودک با قطرات عطسه و سرفه فرد مبتلا یکی از راه‌های انتقال این ویروس به آنهاست.

بااین‌حال در نوزادان معمولاً دلیل ابتلا به این بیماری و روش انتقال ویروس از طریق مادر به جنین است. نوزادان معمولاً در صورت ابتلای مادر در دوران بارداری یا پس از آن می‌توانند به آبله مرغان مبتلا شوند. نوزادی که از مادرش درست در بدو تولد به آبله مرغان مبتلا می‌شود ممکن است به‌شدت بیمار شود. نوزادان همچنین در صورت تماس مستقیم با مایعی که از تاول‌های بثورات ترشح می‌شود ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

آیا راهی برای جلوگیری از آبله مرغان در کودکان وجود دارد؟


اغلب افرادی که واکسن آبله مرغان را دریافت می‌کنند، به این بیماری مبتلا نخواهند شد. اگر به این بیماری نیز مبتلا شوند، علائم آنها بسیار خفیف خواهد بود. برای جلوگیری از این بیماری در کودکان باید به این نکات توجه داشته باشید:

  • اولین واکسن کودکان بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی است؛
  • دومین واکسن بین سنین ۴ تا ۶ سالگی است.

کودکان ۶ سال به بالا که سابقه ابتلا به این بیماری را ندارند و واکسینه نشده‌اند، می‌توانند دو دوز واکسن را دریافت کنند.

کودکانی که تجربه آبله مرغان داشته‌اند، نیاز به واکسن ندارند، در حقیقت این کودکان در برابر این بیماری ایمن خواهند بود.

آبله مرغان در کودکان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشکان معمولا با بررسی فیزیکی و مشاهداتی همچون تاول‌های برجسته در پوست می‌توانند این عارضه را تشخیص دهند. اگر با توجه به علائمی که برای شما ذکر کردیم، تصور می‌کنید که کودک شما مبتلا به این ویروس شده است حتما به پزشک فوق تخصص و جراح اطفال مراجعه کنید.

درمان آبله مرغان در کودکان (درمان سریع آبله مرغان)


در کودکان سالم، آبله مرغان معمولاً نیازی به درمان پزشکی ندارد. با این حال ممکن است پزشک یک آنتی هیستامین برای تسکین خارش پوست کودکتان تجویز کند؛ درست است که در بیشتر موارد، باید اجازه دهید که بیماری دوره خود را طی کند اما اگر نوزاد مبتلا به آبله مرغان دارید یا اگر کودک شما دارای سیستم ایمنی ضعیفی است، مشکل تنفسی دارد یا تاول‌ها روی پوست او عفونی شده اند، باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان خاص برای آبله مرغان توسط پزشک کودک شما بر اساس موارد زیر تعیین می‌شود:

  • سن فرزند شما، سلامت کلی و سابقه پزشکی او
  • وسعت آبله مرغان
  • تحمل فرزند شما برای داروها، رویه‌ها یا درمان‌های خاص
  • انتظارات برای سیر شرایط
  • نظر یا ترجیح شما

داروی آبله مرغان کودک

برای افرادی که در معرض خطر بالای عوارض آبله مرغان هستند، پزشکان گاهی اوقات داروهایی را برای کوتاه کردن طول عفونت و کمک به کاهش خطر عوارض تجویز می‌کنند.

  • استامینوفن برای کاهش درد و تب

از استامینوفن (تیلنول) برای درد و تب استفاده کنید. اگر فرزندتان تب شدید یا درد ناشی از آبله مرغان دارد، به سراغ تیلنول بروید. تیلنول حتی می‌تواند به تسکین درد مرتبط با زخم‌هایی که روی پوست یا دهان کودک شما ایجاد می‌شود کمک کند و برای کودکان بالای 2 ماه، بی خطر است.

از مسکن‌های ضد التهابی مانند ایبوپروفن خودداری کنید چراکه می‌تواند بیماری آبله مرغان را بدتر کند. همچنین توجه داشته باشید که هرگز به کودک آسپرین ندهید زیرا می‌تواند منجر به یک عارضه جدی به نام سندرم ری شود. (سندرم ری بیماری شدیدی است که بر کبد و مغز تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث مرگ شود.)

  • آنتی بیوتیک

استفاده آنتی بیوتیک برای درمان عفونت‌های باکتریایی که ممکن است ایجاد شوند (آنتی بیوتیک ها عفونت آبله مرغان را درمان نمی‌کنند)

  • داروهای ضد ویروسی

اگر فرزندتان در معرض خطر بالای عوارض باشد پزشک ممکن است یک داروی ضد ویروسی مانند آسیکلوویر (Zovirax، Sitavig) را پیشنهاد کند. این دارو ممکن است شدت آبله مرغان را در صورت تجویز ظرف 24 ساعت پس از ظاهر شدن اولین بثورات کاهش دهد.

سایر داروهای ضد ویروسی مانند والاسیکلوویر (والترکس) و فامسیکلوویر نیز ممکن است شدت بیماری را کاهش دهند، اما ممکن است برای همه مناسب نباشند.

  • واکسن آبله مرغان

با اینکه واکسن برای پیشگیری است، در برخی موارد، پزشک ممکن است تزریق واکسن آبله مرغان را طی سه تا پنج روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس توصیه کند. این واکسن می‌تواند از بیماری جلوگیری کند یا از شدت آن بکاهد.

نکات پایانی

آبله مرغان در کودکان و نوزادان معمولاً بیماری خفیفی است و با درمان مناسب و مراقبت‌های لازم بهبود می‌یابد. اطلاعات کافی درباره علائم، علل و درمان این بیماری می‌تواند به والدین کمک کند تا بهترین مراقبت‌ها را برای کودکان خود فراهم کنند.