داروهای خانگی و روش های طبیعی برای درمان برونشیت کودکان

برونشیت یک عفونت شایع ریه در اطفال و نوزادان است. این بیماری باعث التهاب و گرفتگی مجاری تنفسی کوچک (برونشیول‌ها) در ریه می‌شود. برونشیت تقریباً همیشه به علت یک ویروس بروز می‌کند. به‌طورمعمول زمان اوج شیوع این بیماری در ماه‌های سرد زمستان است.

برونشیت با علائمی شبیه به علائم سرماخوردگی بروز می‌کند اما منجر به سرفه، خس‌خس کردن سینه و گاهی مشکل در تنفس خواهد شد. علائم برونشیت ممکن است به مدت چند روز یا هفته و یا یک ماه باقی بمانند. اکثر کودکان با مراقبت در خانه بهبود می‌یابند و درصد کمی از آن‌ها نیاز به بستری در بیمارستان دارند.

برونشیت می‌تواند باعث بروز بیماری‌های جدی در برخی از کودکان شود. نوزادانی که در ماهای اول زندگی هستند، کودکان نارس، نوزادانی که بیماری ریه یا بیماری‌های قلبی دارند، یا مشکلاتی در ایمنی در برابر عفونت‌ها یا کنترل ترشحات دهانی دارند، بیشتر درخطر ابتلا به بیماری‌های جدی ناشی از برونشیت هستند. اطلاع از علائم و نشانه‌هایی که باید مورد ارزیابی و درمان قرار بگیرند حائز اهمیت است. روش‌های بسیاری برای کاهش و تسکین برونشیت در خانه با استفاده از سبزی‌ها، میوه‌ها، گیاهان دارویی و روش‌هایی دیگر وجود دارد. البته قبل از به کاربردن هرگونه درمان خانگی باید با متخصص اطفال مشورت کنید تا توصیه‌های لازم را در اختیار شما قرار دهد.
جهت رزرو وقت تشخیص و درمان بیماری برونشیت کودک خود با شماره‌های 02126656126 تماس بگیرید.

داروها و روش‌های خانگی برای درمان برونشیت کودکان

در اینجا به برخی درمانهای خانگی توصیه‌شده برای کودکان مبتلابه برونشیت می‌پردازیم:

زنجبیل

خاصیت ضدالتهابی و ایمنی ساز زنجبیل به درمان سرماخوردگی و نیز مجاری تنفسی ملتهب و دردناک کمک می‌کند.

• ۱ قاشق چای‌خوری فلفل، ۱ قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل و ۱ قاشق چای‌خوری میخک تهیه کنید.
  • سپس همه این مواد را باهم مخلوط‌کنید.
  • کمی از آن را با شیر یا عسل ترکیب کنید.
  • این مخلوط سه بار در روز به کودک خورانده شود تا برونشیت برطرف شود.

زردچوبه

زردچوبه حاوی خواص ضدالتهابی می‌باشد که باعث کاهش سرفه‌های مربوط به برونشیت می‌شود.

این مراحل را انجام دهید تا مخاط اضافی (خلط) خارج شود و برونشیت برطرف شود:

• ابتدا ۱ قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را با یک لیوان شیر مخلوط‌کنید.
  • سپس آن را بجوشانید و بنوشید.
  • کودک باید این مخلوط را دو یا سه بار در روز مصرف کند. برای نتیجه‌ی سریع‌تر باید آن را با شکم خالی نوشید.

آب‌نمک

استفاده از آب‌نمک چند بار در روز به‌صورت غرغره کردن، روشی عالی برای درمان علائم مختلف برونشیت خواهد بود. این محلول می‌تواند به تسکین التهاب گلو کمک کند و نیز بعضی از مخاطی را که سبب ناراحتی در گلوی کودک می‌شود را کاهش دهد.

• ۱ قاشق چای‌خوری نمک تهیه کنید. مطمئن شوید که از میزان نمک کافی استفاده کنید. اگر از مقدار بسیار زیادی نمک استفاده کنید می‌تواند باعث احساس سوزش در گلوی کودک شود. یا اگر از مقدار بسیار کمی استفاده کنید تأثیری نخواهد داشت.
  • سپس آن را با یک لیوان آب ولرم مخلوط. حل کنید.
  • کودک بتید این محلول را روزانه استفاده کند تا گلوی او تمیز و مخاط آن رفع شود.

آب

هنگامی‌که کودک دچار برونشیت باشد، باید سعی شود که بدنش آب کافی دریافت کند و برای کمک به رفع سرفه‌های مکرر، آب و مایعات شفاف و گوارای کافی برای بدن او تأمین شود.

بنابراین، کودکان باید روزانه حداقل هشت تا ده لیوان آب بنوشند. آن‌ها می‌تواند همچنین از آب سبزی‌ها و آب‌میوه‌ها استفاده کنند. در هنگام صبح، کودک می‌تواند یک لیوان آب را همراه با مقداری عسل و نصف لیمو بنوشد.

پیاز

پیاز اثری خلط آور دارد که می‌تواند سبب رفع خلط و مخاط شود؛ بنابراین می‌تواند برای برطرف کردن برونشیت کمک کند. علاوه براین آب پیاز می‌تواند از تشکیل وانباشته شدن مخاط بیشتر جلوگیری کند.

• یک پیازِ تازه را بردارید و آب آن را بگیرید.
  • هرروز صبح، یک قاشق چای‌خوری از این آب را به کودک (با معده خالی) بخورانید.
  • کودک باید هرروز از آن استفاده کند تا به نتیجه برسد.
  • پیاز خام را می‌توان همراه با سالاد نیز استفاده کرد.

دانه‌ی کنجد

دانه کنجد حاوی خواص دارویی است که می‌تواند به درمان برونشیت و نیز تسکین درد سینه‌ی ناشی از آن کمک کند.

• ابتدا ۱ قاشق چای‌خوری دانه کنجد، ۱ قاشق چای‌خوری بذر کتان، ۱ قاشق چای‌خوری عسل و ۱ سرانگشت نمک تهیه کنید.
  • سپس همه این مواد را باهم مخلوط‌کنید.
  • سپس این مخلوط را هرروز قبل از خواب به کودک بدهید.
  • می‌توان پودر دانه‌ی کنجد خشک (یک یا دو قاشق چای‌خوری) را با ۲ قاشق غذاخوری آب مخلوط کرد سپس دو بار ر روز استفاده کرد.

عسل

عسل می‌تواند با مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها، در کاهش سرفه و ازاین‌رو برای درمان برونشیت تأثیر بسزایی داشته باشد؛ بنابراین عسل به تقویت سیستم ایمنی برای مبازره با برونشیت کمک کند. برای درمان برونشیت با عسل، والدین باید عسل را در یک فنجان چای اضافه کنند و به کودک بدهند.

چای سبز

چای سبز دارای خاصیت آنتی‌اکسیدان است که تأثیر درمانی بسزایی را در درمان بسیاری از مشکلات ازجمله برونشیت دارد. این ماده قادر است ویروس‌ها را دفع و سیستم ایمنی کودک و نوزادان را تقویت کند. هرگاه کودک به برونشیت مبتلا شود، فقط کافی ست والدین کمی چای سبز گرم درست کنند و کودک آن را آرام‌آرام بنوشد تا از تأثیر بیشتر چای فایده ببرد.

لیمو

ازآنجایی‌که لیمو حاوی خواص مرکباتی است که می‌تواند به رفع برونشیت کمک کند، والدین می‌توانند این میوه را برای درمان برونشیت کودکشان استفاده کنند:

• ابتدا یک لیوان آب را بجوشانید و سپس یک قاشق چای‌خوری پوست لیمو را به آن بی افزایید.
  • سپس این مخلوط را به مدت چند دقیقه به حال خود بگذارید (تا دم بکشد).
  • علاوه بر این می‌توانید یک برش لیمو را بجوشانید.
  • پس‌ازآن، آب را در یک لیوان صاف کنید و به کودک دهید.
  • برای تسکین گلودرد، می‌توان ۱ قاشق چای‌خوری عصاره‌ی لیمو را با یک لیوان آب ولرم مخلوط‌کنید، آن را خوب به هم بزنید و آن را غرغره کنید.

سیر

استفاده از سیر یکی از درمانهای خانگی ساده برای برونشیت است. به خاطر خواص ضدویروسی و آنتی‌بیوتیک، سیر مزیت زیادی در تسکین و رفع برونشیت، خصوصاً برونشیت حاد، دارد.

• ابتدا ۳ حبه سیر بردارید.
  • سپس پوست آن‌ها را کنده و ریزریز کنید.
  • آن‌ها را در یک فنجان شیر بریزید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشانید.
  • پس‌ازآن، اجازه دهید از داغی آن کم شود و قبل از خواب شب به کودک بدهید.

قرار دادن کیسه‌ی آب گرم روی سینه

برونشیت ممکن است باعث درد و سنگینی سینه شود، خصوصاً وقتی کودک سرفه‌های مکرر داشته باشد. استفاده از گرما می‌تواند به تسکین و کاهش فشار روی سینه کمک کند، والدین می‌توانند یکی از روش‌های زیر را برای گرم کردن سینه کودک امتحان کنند:

• یک بطری بردارید و آن را با آب داغ پرکنید سپس ان را روی سینه‌ی کودک قرار دهید.
  • یا می‌توانید از یک پد گرم‌کننده روی سینه استفاده کنید. باید آن را روی لباس کودک قرار دهید تا پوست او را بیش‌ازحد داغ نکند.
  • روش دیگر، استفاده از یک پتوی برقی روی کودک است.
  • گرفتن یک دوش گرم نیز راه خوبی برای تسکین برونشیت می‌باشد.

تنفس هوای گرم و مرطوب

هرگاه که ناراحتی در ریه‌های کودک و نوزادتان به وجود بیاید، باید آن‌ها را با هوای گرم و مرطوب هیدراته (آب‌رسانی) کنید. این کار به نرم کردن مجاری تنفسی گرفته‌شده کمک می‌کند. اگر گلوی کودک و نوزادشان خشک بماند، ناراحتی ریه‌های آن‌ها ممکن است بدتر شود که این امر منجر به عفونت شدید خواهد شد. برای مرطوب کردن هوای اتاق کودک باید روش‌های زیر را امتحان کنید:

• از یک دستگاه بخور و رطوبت ساز هوا استفاده کنید. یک دستگاه بخور دستگاهی ست که می‌تواند هوای اتاق کودک را مرطوب سازد.
  • یک کتری آب را روی اجاق بجوشانید. بخارآبی که از آب در حال جوش حاصل می‌شود باعث می‌شود که رطوبت هوای اتاق کودک افزایش یابد.
  • از یک افشانه برای استنشاق آب تصفیه‌شده و ذرات نمک استفاده کنید.
  • یک‌کاسه آب را روی بخاری یا شوفاژ قرار دهید. گرمایی ایجادشده توسط بخاری آب را تبخیر می‌کند و هوا را مرطوب خواهد ساخت.
  • کودک را به حمام بخار ببرید تا دوش بگیرد. مطمئن شوید که در حمام بسته باشد تا کودک کاملاً از استنشاق هوای مرطوب بهره ببرد.

مایعات گرم

مایعات گرم مثل چای یا سوپ برای تسکین علائم برونشیت مفید هستند. گرمای سوپ می‌تواند درد گلو و نیز مجاری تنفسی گرفته‌شده را بهبود ببخشد.

مزایای مختلفی که مایعات گرم می‌توانند داشته باشند شامل کاهش التهابات، گرفتگی‌ها و درد می‌شود. آب ولرم همچنین مزایای بسیاری برای علائم برونشیت دارد. اگرچه آب گرم درهرصورتی که باشد یکی از درمانهای خانگی مؤثر برای برونشیت خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است